Mycket har hänt sedan sist...

Tiden den bara rinner iväg och mycket tjat om att uppdatera min blogg har det varit så ja nu har jag tagit tag i detta! Under mitt och Vannis 2011 har det hänt följande…

Två sommar utställningar har vi hunnit med sedan sist det blev skrivet, den ena var i Borås den 2:a juli och sedan var det Tvååker den 16:e juli. Båda utställningarna blev det ett 2:a pris med mycket bra kritik.

23 juli ägde det årliga provet i eftersöksgrenarna rum, lika spännande varje år. Undran var om man skulle lyckas bli bästa hund i år igen för tredje gången, men så blev det inte. Med ett bra spårarbete och ett suveränt vattenarbete så blev det full pott med 10-10. Mycket nöjda var vi med detta, glada över när mamma och Wicke fick bli bästa hund i unghund i en utav grenarna.

27 & 28 augusti var det dags för årets fältträning nere i Tomelilla (Skåne), hos Stefan Nilsson. Klockan ringde 03.59 på lördagsmorgonen och vi skulle åka ca 04.30 för att hinna till samlingen kl: 08:00, vi blev lite sena på grund av ett regnoväder som vi hamnade i. Åskan ljöd och blixten lyste upp himlen starkt, det var som om en kran hade öppnat sig när regnet kom. Fort gick det inte att köra på vägen, såg ju knapp ut genom rutan och vindrutetorkarna gick för fullo. Med lite mindre fart på vägen kom vi fram till Tomelilla ca 10 min försenat så det var inte så farligt. På torget i Tomelilla mötte vi upp dom andra som skulle vara med på träningen och även vår tränare Stefan Nilsson. Det var en blandad kompott av nybörjare och veteraner. En mycket givande helg precis som året innan.

För min och Vannis del var vi mycket nöjda med helgens träning och mycket fin kritik fick vi hela tiden av både Stefan och även dom andra, kritiken löd som så att vi är ett perfekt ekipage som är tagna direkt ur en fakta bok. Så himla kul att få denna kritiken när man bara har hållit på i snart 4 år med hund. Detta är nog på grund av mycket träning och bra instruktörer så som mamma, Stefan, Patrik och många, många fler. Och är intresset stort och roligt så blir allt lättare och roligare.

Avancen fick vi till bra på denna helgen och även stoppet fick vi till så det var godkänt.





Gotland 17-24 september 2011

Lördagen den 17 september åkte vovven min Vanni, den gamla vovven Pepsi och jag tåg till Stockholm för att där bli upphämtade av mamma och pappa för att åka vidare till Nynäshamn där vi tog båten över till Gotland. Tyvärr så missade jag pojkvännens firande av hans 25-års dag, men jag fick firat honom lite innan i veckan och på morgonen.

Sent blev det innan vi kom till huset på Gotland och innan vi kom i säng. Inte upp så tidigt på söndagen, men en tur ut till Stafva gård för att där gå på fält och se om vi kunde finna någon fågel, dock var det tomt på fågel men lite träning på fält är aldrig fel! Måndag och tisdag gick vi på annan mark på Gotland, vilka marker det finns och vilken vacker natur Gotland har. Vi hittade lite fågel på tisdagen och fick till en bra fågel situation, detta var vi nöjda med vovven och jag. På onsdagen tränade vi vatten och spår, detta gick galant utan problem! Missade dock vart uppsparket var där pappa startade spåret men det löste Vanni perfekt.

Upp tidigt på torsdags morgon för att bege oss till Roma där vi skulle samlas och anmäla oss inför proven. Efter samlingen så samlades grupp 1 på utsidan för att sedan åka gemensant därifrån och ut till den mark vi skulle gå fältprov på. Patrik Sjöström var vår domare denna dagen, vilket jag själv tyckte var mycket trevligt.

Ett bra fältarbete gjorde Vanni och mycket springa blev det fältet. Dock missade jag att hon står i sista släppet som vi fick så hon stötte upp fågel själv och detta gjorde att vi åkte ner till ett 2:a pris men vi var mycket nöjda med detta i alla fall och med den kritiken som vi fick. Ett av släppen som vi hade tyckte domaren Patrik att det var synd att dom andra inte såg för det var ett riktigt elit släpp på fält enligt hans tycke, vilken kritik!



Andra provdagen var det dags för bruksgrenarna, vi började med vatten. Detta gick verkligen åt skogen för våran del, vet ej varför men dåligt gick det. Satte Vanni vid starten och visade henne åt vilket håll hon skulle visa sitt intresse åt. Uppkast och pang, där gick skottet. Vanni fick kommando att simma ut och hämta fågeln, men hon försvann upp i skogen och vad hon gjorde där vet vi ej så det blev “0” på vattnet. Efter lunchen var det dags för spåret och det gick ju inte bättre det, skickade ut Vanni i spåret och hon var borta ett bra tag så jag tänkte att nu kommer hon snart med kaninen. Men nej hon kom tillbaka tom. En om start fick det bli men då stack hon åt ett annat håll. Jag bröt detta och så blev vi nollade i spåret också. Suck. Jag valde att inte starta henne på fältet senare den dagen för detta var ju det ingen mening med utan gav mera plats åt dom andra deltagarna som hade klarat sig på bruksgrenarna så som mamma med Wicke.



På lördags kvällen avslutades Gotlands provet med en middag precis som året innan och detta är mycket trevligt. Både jag och mamma fick gå upp och ta emot pris. På söndags förmiddagen åkte vi till Visby för att ta båten över till Oskarshamn och sedan åka i ca 3 h till för att äntligen komma hem efter en skön vecka på Gotland.



Den 15 oktober var det dags för ett fält prov igen och laddade var vi. Detta prov gick av stapel i Alingsås. Mamma, pappa, Maggan, Henke & jag åkte iväg på denna lördags aktivitet med laddad hundar och förare. Lite kyligt var det denna dag och ingen vind på morgonen och en bit in på förmiddagen så det var svårt för hundarna att känna vittring av fågel. Vanni och jag fick gå i första släpp och efter 5 min så tackar domaren för oss och vi får inte vara med mera på grund av att Vanni springer upp fågel. Men är det så konstigt när det inte är någon vind så är det ju svårt att känna lukten av fågel. Inte nöjd alls efter denna dagen och med den domaren som vi hade. Behöver inte skriva med allt som skedde under dagen men kan säga som så att jag inte mera kommer starta för den domaren mera. Helgen efter Alingsås var det prov i Falköping/Tidaholm, lika laddade denna helgen var vi och spända över domaren som vi skulle ha denna dagen. Vanni gjorde mycket bra ifrån sig denna dagen och även så tyckte domaren. Fick till en situation med fågel som hon stog fast vid och så fick hon kommando av mig att resa fågel som hon gjorde perfekt. Jag fick fipplat till det med pipan så stopet blev inte så bra så Vanni gjorde en “knall apportering”, domaren tyckte detta var synd med även bra gjort av Vanni och att jag har en mycket grym och bra hund som jag kommer har stor glädje av och att vi kan gå långt inom fältprov och även jakt. Mycket skoj att höra detta och även kul för mammas del då det är från egen uppfödning. Ett 2:a pris blev det efter denna dag.



My Dog 7 & 8 januari

Då var det dags för utställning igen och detta på Svenska mässan inne i Göteborg. Dagen innan blev det för Vannis del att få bada och detta var inte jätte populärt men så fin hon blev och vad gott hon luktade. Väskan packades med lite av varje till Vanni & mig och runt halv tio rullade bilen in till Göteborg med sällskap av mamma & Wicke. På lördagen hade vi en norsk domare som vi tydligen hade haft i somras nere i Tvååker, fick jätte bra kritik men åkte ner till “Good” för att hon tycket att Vanni är för hög. Mamma och Wicke fick “Excellent”.

Ungefär samma tid rullade bilen på söndag igen, denna dagen var det en ungersk domare och även denna dagen fick vi jätte bra kritik men domaren tyckte att Vanni påminner för mycket av en Grosser Münsterländer. Mamma och Wicke fick “Excellent” och ett CERT, detta var mycket roligt för mamma och Wicke.

Ja frågan är nu om det är någon idé för Vanni och mig att ställa ut mera eller om vi ska hoppa detta och försöka ta ett 1:a pris på fält och försöka arbeta oss mot jaktchampionatet istället. Efter denna helgen ville man bara säga “domar j*vel” precis som en del säger efter vissa matcher.

1 Sandra:

skriven

ÄNTLIGEN! ;) låter som en bra plan det där med jakten, vanni verkar ju ändå tycka det är roligare än att Fjanta runt på utställningar ;)

Kommentera här: