🐕

IgĂ„r var det ju dags igen för uppfödarutbildningen, vi ska vĂ€l ha 9 gĂ„nger kvar tror jag enligt lĂ€roplanen, igĂ„r handlade det mycket om mĂ„tt, lagar & regler om hur du fĂ„r hĂ„lla din/dina hundar i bostad eller rastgĂ„rd. SĂ„ himla intressant och kul att byta erfarenhet med dem andra. Det Ă€r vĂ€ldigt intressant hur dem och andra föresprĂ„kar hur dem vill att en bra uppfödare Ă€r eller hur dem sjĂ€lva vill se sig som. Jag har ju sjĂ€lv min ”plan” hur jag SKA/VILL vara som uppfödare, vill ju verkligen kunna finns dĂ€r som stöd och kunna hjĂ€lpa dem med allt typ. Kommer inte att sidosĂ€tta eller favorisera nĂ„gon för det Ă€r inte sjyst. Alla ska ju kunna kĂ€nna att jag finns dĂ€r för dem om det Ă€r nĂ„got dem undrar eller vill ha hjĂ€lp/stöttan i. Viktigt tycker jag som blivande uppfödare! Att föregĂ„ med ett gott exempel Ă€r ju ”A&O”. Det ska ju inte kĂ€nnas jobbigt att behöva ta kontakt eller sĂ„, utan det ska vara lĂ€tt och verkligen kĂ€nnas lĂ€tt. Inte behöva skĂ€mmas för att frĂ„ga eller sĂ„. Ja detta Ă€r nog en bra plan och riktlinje att följa, sedan gĂ„r den alltid att finslipa pĂ„ :-)

Sedan har vi ett annat Ă€mne att tala om och det Ă€r instruktör inom dĂ„ hund, det finns ju en uppsjö av dessa. MĂ„nga bra och mĂ„nga mindre bra, allt beroende pĂ„ vad man sjĂ€lv tycker och behöver sĂ„klart. Att tycka och tĂ€nka om saker Ă„ ting Ă€r vi mĂ€nniskor bra pĂ„ och Ă€ven jag har den svagheten att kanske ibland tycka Ă„ tĂ€nka lite för mycket om saker Ă„ ting sedan kanske man inte sĂ€ger allt rĂ€tt ut till ”fel” personen men ja det kan ju sjĂ€lvklart hĂ€nda
 Jag som instruktör kan ju inte sĂ€ga till min elev exempelvis ”vilken ful hund du har” eller ”ni Ă€r ju helt vĂ€rdelösa”, vissa saker kan man fĂ„ tĂ€nka tyst för sig sjĂ€lv för den eleven har ju av nĂ„gon anledning kommit till dig för rĂ„d och hjĂ€lp och dĂ„ ska man hjĂ€lpa i den mĂ„n man kan. GĂ„r det inte ja dĂ„ fĂ„r man ju hitta en lösning att kanske be eleven ta hjĂ€lp av nĂ„gon annan i sĂ„ fall. Vi som instruktörer ska föregĂ„ med ett gott exempel. Blir ju lite rĂ€dd nĂ€r jag just fĂ„r höra liknade exempel, förstĂ„r inte riktigt tanken med att förolĂ€mpa nĂ„gon sĂ„ som kommit till dig och betalar pengar för att fĂ„ din hjĂ€lp med sin trĂ€ning. Jag har ju sjĂ€lv gĂ„tt kurser dĂ€r jag aldrig mer kommer gĂ„ tillbaka till just den instruktören just för att den dĂ„ uttryckt sig illa eller liknande.

Jag sjÀlv blir ju vÀldigt glad och vÀxer i min roll som instruktör nÀr jag fÄr positiv feedback av mina kursdeltagare. Detta gör det extra roligt att jobba som hundinstruktör!! 

 

Kommentera hÀr: