Krubb bitarrem

Länge sedan det blev något skrivet om dom stora fyrbenta hästarna men nu får det bli ett inlägg om dom också. Detta inlägg kommer mer att handla om utrustningen till den ena hästen. Denna utrustning som jag tänkt skriva om är en rem som kallas för "krubb bitarrem" som en del hästar får ha runt halsen då dom krubb biter, vilket är en olata som en del hästar kan lägga sig till med på grund av olika orsaker som bland annat stress eller att dom inte blir tillräckligt sysselsatta.

Halvblodet som jag har var krubbitare när vi köpte honom men detta stoppade inte mig för det, han charma mig trots denna skavank att han är krubbitare.
När vi köpte honom så fick vi med en rem, den billiga sortens rem. Denna har gett honom en del skav undertill på halsen och detta känns inte så snällt för hans del. Den period då han kan vara helt utan denna rem är när han är på sommarbete och har en massa att gör, det vill säga äta. Då hinner skaven läka fint. Har ibland satt på “nosludd” över metalldelen så att det ska minska skaven och då blir det självklart bättre.

Innan jul så köpte jag den dyrare remmen som är gjord helt i läder vilket jag tänkte att den skulle vara bättre, det vill säga ge mindre skav. Efter två dagars användning av remmen och att dom gått i sandhagen där han inte kan fastna i något så låg remmen i hagen. Ett litet fäste eller vad man ska kalla det hade gått av, dålig kvalité eller vad?! Åkte tillbaka till affären och fick bytt denna läderrem till en ny rem vilken jag hoppades på skulle hålla längre. Nu ca 2 månader senare efter första bytet av remmen går även denna sönder på samma ställe, blir inget mer byte. Min slutsats är att den billigare remmen helt enkelt är bättre och att den får kläs in i nosludd för att minska skavet på halsen på min goding till häst.

 
Dyrare rem                                                Billigare rem


1 syrran:

skriven

Billigt är bäst ^^

Kommentera här: