Ordinarie eftersöksprov i Abild 24 juli 2010

Då var det dax för årets första ordinare prov i eftersök hos Västsvenska Vorstehklubben och som sällskap denna dag fick jag med mig bästisen Charlotta och hundkompisen Robban som även han skulle starta sin hund. Klockan 05.30 ringde väckningen och det var dax att gå upp för att åka på prov i Abild, natten till lördagen blev inte jätte mycket med sömn så man var lite trött men piggnade till för att vara skärpt till provet. Ca 06.05 hämtade jag upp Robban hem hos honom och på vägen ner hämtade vi upp Charlotta i Kungsbacka som följde med som sällskap. Väl framme så tog vi en promenad med vovvarna och åt lite frukost innan det var dax att anmäla att vi hade kommit. Runt 08.45 så åkte vi bort till där provet skulle vara, vi var många startande och blev uppdelade i två gruppen där våran grupp började med vattnet. Var inte nervös över att starta men väl när jag gick ner för backen till vattnet så blev jag lite nervös, mamma hade ju "skrämt" upp mig innan om hur svårt vattnet skulle vara och långt. Men min hund klarade det galant och jag var super nöjd över hennes kanon jobb. Fick 10 på vattnet av domaren Patrik och en kanon kritk. Inväntade Robban på vattnet för att sedan gå och göra spåret, den här gången skulle det bara gå med spåret och det skulle bli tredje gången gillt med all den träning som vi hade gjort innan provet. När det var min tur att starta på spåret så gick jag fram till spårstarten pillade lite i uppsparken, hämtade vovven min och visade henne spårstaden och bade henne söka apport. Efter en stund såg jag henne en bit ut i spåret med något hängandes i munnen, jag blev glad men vågade inte jubla än förrän hon hade kommit tillbaka med den till mig. Vovven min kom till spårstaten med kaninen i munnen och lämnade över den till mig och fick en massa beröm och köttbulle som belöning. Jag jublade av lycka, fick 10 av Stefan på spåret och att det var utmärkt gjort. Så nu hade vi chans att få pris senare under dagen. Jag hade kramp i kinderna över hur glad jag var! För Robban gick det inte så bra denna dagen, hans hund nollade i både vatten och spår, men för att ha haft sin hund i 5 månader och klarat ett eftersöksprov som vi gjorde här hemma och så duktig som hunden har blivit på denna korta tid så ska han vara nöjd. Dem har ju kommit jätte långt på denna korta tiden.
Medans vi väntade på att elithundarna skulle bli klara och att det skulle bli prisutdelning och samanfattning av dagen så tog vi fram filten och åt lunch och tog en lugn stund efter dagens övningar. Min hund blev bästa spårhund i år igen, hela öppenklassen vanns av en Ungersk Vizsla och även denna blev bästa hund på vattnet. Vovven min och jag kan ju inte vara bäst jämt. Nu när vi är klara med eftersöksgrenarna så är det full fokus på fältproven som är nu i höst, men först fälträning en helg i augusti nere i Skåne och en sönda i september hos Birger i Alingsås innan provet på Gotland startar. Så vi satsar mycket på att det ska gå bra på första fältprovet för i år. Men lite vila innan all träning är också behövlig.

Kommentera här: